CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, 5 May 2012

Pengenalan Isometri


Objektif :

  • Dapat mengetahui apa itu lukisan isometri.
  • Paksi yang sesuai di gunakan untuk membentuk lukisan isometri.
  • Mengetahui teknik lukisan isometri.

Tujuan :
  • Unjuran isometri ialah satu kaedah yang membantu pembentukan objek 3D. 
  • Objek isometri ialah simulasi bentuk lukisan 3 dimensi dalam keadaan tidak sebenar.
  • Objek yang dibentuk tiddak boleh dipandang dari satu sudut yang berlainan dalam membentuk pandangan perspektif seperti objek 3D sebenar.

ISOMETRI
  • Merupakan sebahagian daripada unjuran ortografik.
  • Objek yang diputarkan pada sudut tertentu akan menghasilkan unjuran isometri yang semua sudutnya sama.
  • Isometri adalah simetri di mana skala ukuran panjang, lebar dan tinggi adalah sama.
  • Garisan isometri  adalah garisan yang selari dengan paksi isometri.
  • Rataan isometri   adalah rataan yang selari dengan paksi isometri.
KONSEP
  • Lukisan isometri  yang mempunyai pandang 3 sisi yang di pandang dari segi panjang , lebar dan tinggi.
  • Terdapat 3 paksi iaitu paksi X, Y dan Z.
  • Paksi X dan Y adalah condong 30 darjah dari paksi mendatar.


selain itu boleh layari http://www3.ul.ie/~rynnet/keanea/isometri.htm untuk mengetahui keterangan yang lebih mengenai lukisan isometri.

  • Rajah di bawah adalah contoh lukisan isometri. Objek yang dilukis secara isometeri akan memperlihatkan tiga pandangan iaitu pandangan atas, pandangan hadapan dan pandangan sisi apabila dilihat pada satu pandangan.


Pandangan objek dalam bentuk isometri